آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر و گرایشهای آن

اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. علاقهمندان جهت مشاهده کتابهای رشته مهندسی کامپیوتر میتوانند به سایت وزارت علوم مراجعه نمایند. آزمایشگاه بلاکچین خاتم از ابتدای سال 1397 فعالیت تخصصی خود را در زمینۀ پژوهش، توسعه، بومیسازی و ترویج فناوری بلاکچین آغاز کرد و با اتکا به توان اعضای هیئتعلمی دانشگاه خاتم و سایر علاقهمندان به این فناوری قصد دارد در جهت اهداف کلان زیر گام بردارد. برنامه راهبردی دانشکده در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۳ تهیه گردید و در راستای رسیدن به اهداف و راهبردهای دانشکده، برنامه عملیاتی دانشکده در سال ۱۳۹۴ تهیه گردید. گروه کارشناسی مهندسی کامپیوتر در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در دانشکده فنی و مهندسی آغاز نمود. متخصصان پيشبيني ميكنند كه ظرف چند سال آینده در كشورهاي پيشرفته مردم همانقدر كه به نيروي برق وابسته هستند، به شبكه اينترنت وابسته خواهند شد. در ادامه این مستند، ابتدا شرح مختصری از ظرفیتها و امکانات گروه مهندسی کامپیوتر ارائه خواهد گردید و سپس اهداف بلند مدت گروه برای افق دهساله و اهداف کوتاه مدت سال آینده گروه در چهار محور آموزش، پژوهش، کارآفرینی و سرمایههای انسانی شرح داده خواهد شد.

يکي از اهدافي که از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پس از آن در به روز رسانيهاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است که فارغ التحصيلان آن قابليتهايي را بدست آورند که بتوانند نياز بازار کار داخلي را در پروژههايي نظير برنامههاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاهها و سازمانها،پروژههاي حوزه خدمات الکترونيکي ،پيادهسازي سيستمهاي مديريت دانش و مراکز داده و… از همین رو چگونگی پشتیبانی از آنها و عیب یابی این سیتمها از دیگر موضوعاتی است که در رشتهی تحصیلی مهندسی کامپیوتر مد نظر قرار دارد. علاوه بر موارد اشاره شده توضیح در مورد انواع و اقسام سیستم عامل کامپیوتری و طراحی نمونههای گوناگونی از الگوریتمهای کاربردی بر مبنای آنها نیز از دیگر اهداف گرایش تحصیلی نرم افزار به شمار میرود. از دیگر تواناییهایی که متخصصان این رشتهی تحصیلی پس از فارغالتحصیل شدن باید از آن به خوبی آگاه باشند چگونگی نصب، اجرا و آزمایش طرحهای مختلف كامپيوتری است.

از همین رو متخصصان رشته مهندسی کامپیوتر در صورت فعالیت در چنین بخشهایی باید بتوانند به خوبی سیستمهای فعال را شناسایی کرده و از وجود کمبودهای نرم افزاری و سخت افزاری مختلف در آنها باخبر شوند. به عنوان مثال نرم افزارهای گرافیکی موجب به کار افتادن سخت افزارهایی نظیر کارت گرافیک میشوند و نقش و وظیفه و ماهیت آنها را تعیین میکنند. در واقع، فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر در کانادا و یا سایر کشورهای پیشرفته دنیا، توانایی ایجاد سخت افزار، سیستم عامل و فریم ور، نرم افزار و سیستم های رابط را دارد که به کامپیوترها اجازه ارتباط با یکدیگر و جهان را خواهد داد. مهندسی سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می پردازد. با فارغ التحصیلی از رشته مهندسی کامپیوتر، موقعیت های شغلی متعددی از جمله توسعه دهنده نرم افزار، مهندس سخت افزار، متخصص IT، طراح سیستم و موارد متعدد دیگری در صنعت های مختلف نرم افزار سازمانی، اتوماسیون، هوافضا، خودکارسازی و رباتیک، شبکه و پایگاه های داده، خدمات درمانی و سلامت، بخش امنیت در انتظار شما خواهد بود. گرایش سخت افزار از رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع ليسانس به مواردی نظیر مطالعه، بررسی، طراحی و كنترل سیستمهای کامپیوتری از نظر سخت افزاری میپردازد.

البته این دو گرایش به ظاهر متفاوت، در مقطع کارشناسی ارشد از نظر کلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اکثر تفاوتهای آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی آشکار میشود. اکنون حدود دو دهه است که ضریب نفوذ کامپیوتر در میان خانوادههای ایرانی رفته رفته افزایش یافته و میزان استفاده از آن حتی در میان افراد پا به سن گذاشته نیز سیر صعودی داشته است. قرآن­کاوی رایانشی رشته­ای است که به بحث پیرامون کاوش، استخراج و پردازش واژه­ها و مفاهیم قرآنی و روابط میان آنها با استفاده از روش­ها و الگوریتمهای داده­کاوی، رمزنگاری، کشف الگو و … علاوه بر آن یکی از زمینههای شغلی شناخته شدهای که دانش آموختگان گرایش سخت افزار میتوانند در آن فعالیت کنند حوزهی واردات قطعات سخت افزاری است. شاید یکی دیگر از دلایلی که موجب شده است تا نوع نگاه برخی از افراد به مهندسان سخت افزاری در حد یک تعمیرکار قطعات کامپیوتری تنزل یابد، افزایش قابل توجه تعداد آموزشگاههای خصوصی کامپیوتر در طول سالهای گذشته بوده است. تعداد کل واحدهایی که دانشجو در مرحله تدوین رساله بنام پروژه تحقیقاتی می بایست اخذ کند برابر اختلاف بین تعداد واحدهای درسی گذرانیده و تعداد کل واحدهای دوره دکتری ( ۳۶ واحد) است.

دیدگاهتان را بنویسید