بازار کار و دروس رشته مهندسی کامپیوتر

بطورکلی مقطع ارشد کامپیوتر و علوم کامپیوتر کاملا با لیسانس کامپیوتر و همین طور علوم کامپیوتر متفاوت است ( مقطع دکتری نیز بسیار مانند ارشد است و واحدهایی که خود شما در ارشد برنمیدارید را در دکتری برخواهید داشت، البته مقطع دکتری کامپیوتر تفاوتهای دیگری نیز دارد مانند الزامی بودن آزمون زبان، امتحان جامع و تعداد دروسی که باید در دوران دکتری پاس کنید 6 درس 3 واحدی خواهد بود)، شما در لیسانس کامپیوتر مجبور هستید تعداد واحدهای زیادی را (حدودا 143 واحد) بگذرانید در صورتی که شاید به بسیاری از این واحدها علاقه نداشته باشید و همین طور در دوران لیسانس تقریبا در تمامی دروس بخش عظیمی از نمره به مباحث تئوری اختصاص دارد در صورتی که این امر در ارشد و دکتری کامپیوتر کاملا بر عکس است و بیشتر نمره به کارهای پژوهشی و عملی و انجام پروژه و تمرین اختصاص دارد. از سمت های ایشان میتوان به عضو هیات علمی تحریریه نشریه بین المللی تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات پژوهشکده فناوریهای همگرا اشاره کرد. از جمله مشهورترین دانشگاههای ارائه دهنده رشته کامپیوتر میتوان به دانشگاههای زیر اشاره کرد. به عنوان بخش بسیار کوچکی از کسب و کارهای نیازمند به حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات می توان به شرکتهای تولیدکننده نرم افزار، تولیدکنندگان قطعات صنعتی و کامپیوتری، شرکتها، مؤسسات خدماتی و مراکز آموزشی اشاره کرد.

اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي بشر و احساس نياز مبرم کشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويان و انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) تشکيل شده است. که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می شود. گرایش های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سختافزار و نرمافزار است؛ مهندسی نرمافزار نسبت به گرایش سختافزار رشد سریعتری دارد و موقعیتهای شغلی ایدهآل با درآمدهای بالایی را برای علاقهمندان خود فراهم میکند به همین دلیل این گرایش بیشترین تقاضا را در بازار دارد؛ در حالی که مهندسی سختافزار تقاضای کمی نسبت به نرمافزار داشته و بیشتر با بخش الکترونیک کامپیوترها سروکار دارد که مهمترین بخش آن طراحی سیستم است. در همه آن سال ها، چند تئاتر کوچک هم کار کردم. سپس دانشجویان مقطع ارشد کامپیوتر با توجه به علاقهشان یک فیلد را انتخاب میکنند، سپس با اساتیدی که در آن فیلد کار میکنند صحبت میکنند و از بین آن اساتید یکی را بعنوان استاد راهنمای خود انتخاب میکنند، البته استاد راهنما نیز باید آن شخص را بپذیرد و ظرفیت خالی داشته باشد، سپس در آزمایشگاه آن استاد راهنما مشغول به کار میشود و در آن آزمایشگاه میز، صندلی و کامپیوتری به آن دانشجو به مدت 2 تا 3 سال اختصاص داده میشود، در آزمایشگاهها فقط دانشجویان ارشد و دکتری هستند، مگر آنکه در آن آزمایشگاه پروژه ملی وجود داشته باشد و استاد راهنما تعدادی از دانشجویان لیسانس را برای کار در پروژه استخدام کرده باشد و یا بعنوان کار آموز در آنجا فعالیت کنند.

می باشند که مهندسین گرایش سخت افزار به آشنایی با موارد گفته شده و تحقیق و توسعه آن ها می پردازند. تهدیدات،آسیب پذیری ها و حملات امنیتی مطرح را بشناسد و قادر باشد از حملات مجرمان سایبری، سارقان اینترنتی با ارائه راهکارهایی درحد قابل قبولی جلوگیری نموده و یا در صورت بروز، سیستمها را سریعاً بازیابی نماید. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش های عمده ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش ها در دانشگاه های ایران ارایه می شود. باید به این موضوع توجه داشته باشید که مهندسی کامپیوتر جزو رشته های نسبتاً گران تحصیلی در کشور کانادا بوده و نیاز به تمکن مالی قابل قبولی از طرف دانشجو و یا حمایت مالی مناسب از سوی خانواده وی دارد. بعنوان مهندس سختافزار کامپیوتر (Computer Hardware Engineer)، مهندسان سختافزار، وظیفهی طراحی و توسعهی تجهیزات کامپیوتری مانند مانیتور، صفحه مدار، چیپ و…

این در حالی است که در طول دههی گذشته بسیاری از افراد مهندسان سخت افزار را بیش از هر چیز در قامت تعمیرکاران کامپیوتر به شمار میآوردند. سیستمهای اطلاعاتی: در گرایش سیستمهای اطلاعاتی از رشته علوم کامپیوتر نیز نحوه مدیریت پروژههای نرم افزاری و سیستمهای اطلاعاتی، آموزش داده میشود. باتوجه به اینکه از آخرین دوره بازنگری دوره کارشناسی ارشد و همچنین دکتری مهندسی کامپیوتر مدت زمانی طولانی داشته است و از طرف دیگر به عنایت به رشد روز افزون علوم مهندسی و به ویژ مهندسی کامپیوتر در دنیا و تاثیر گذاری هرچه بیشتر سامانه های کامپیوتری در همه شعونات زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه و لزوم بهره وری کشور از آخرین دستاوردهای دانشی فناوری در جهت افزایش رقابت پذیری اقتصاد ملی بازنگری این دوره ها ضروری به نظر میرسد، برای انجام این امر ضمن اینکه نتایج مطالعات به صورت مدارک پشتیبان تدوین گردید با نظر خواهی از متخصصین که در این صنعت در کشور مشغول به فعالیت می باشند سعی شده است تا نقطه ضعف های قبلی برطرف و برنامه جدید بیشتری پاسخگوی نیازهای پیشرفت و عمران کشور باشد و در عین حال در مقایسه با دوره های مشابه سایر دانشگاه های معتبر دنیا نقطه های قوت بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید